Hana

Mornštajnová Alena

Třetí román úspěšné české autorky Existuje-li něco, co prověřuje opravdovost lidského života, pak je to utrpení. A existuje-li něco, co život znehodnocuje, pak je to utrpení, které člověk působí jiným. Jenže co když je přesto nevinen? Co když je to všechno jen shoda okolností a člověk je pouze bezmocným nástrojem osudu? Je zima roku 1954 a devítiletá Mira se přes zákaz rodičů vypraví k řece jezdit na ledových krách. Spadne do vody, čímž se její neposlušnost prozradí, a je za to potrestána tím, že na rodinné oslavě nedostane zákusek. Nevinná příhoda z dětství však pro Miru znamená zásadní životn zvrat. Následuje tragédie, která ji na dlouhá léta připoutá k nemluvné a depresivní tetě Haně a odhalí pohnutou rodinnou historii, jež nadále popluje s proudem jejího života jako ledová kra. Příběh, který vychází ze skutečných událostí, popisuje Alena Mornštajnová ve strhujícím tempu a se smyslem pro dramatičnost, až má čtenář pocit, že sleduje napínavý film. Zůstává jen otázka, zda se kra osudu nakonec přece jen rozpustí…
Třetí román úspěšné české autorky Existuje-li něco, co prověřuje opravdovost lidského života, pak je to utrpení. A existuje-li něco, co život znehodnocuje, pak je to utrpení, které člověk působí jiným. Jenže co když je přesto nevinen? Co když je to … číst dále
Osobně v Praze:středa 8.4.
Přepravní společností:čtvrtek 9.4.
PPL - MAX 35 kg: 129 Kč
Zásilkovna - MAX 10 kg: 69,00 Kč
Česká pošta - Balík Na poštu - MAX 30 kg: 79,00 Kč
Česká pošta - Balík Do balíkovny - MAX 30 kg: 69,00 Kč
Osobní odběr Praha 8 - Vánočně zabaleno: 99,00 Kč
Osobní odběr Praha 8 - Vánočně zabaleno - Pro děti: 99,00 Kč
Kód0294834
NakladatelstvíHost
Počet stran310
Rok2017
EAN9788074919404
PN14.11.2019
Běžná cena s DPH 299 Kč
Ušetříte 91 Kč
208 Kč
Průměrné hodnocení
100 %
Hodnoceno 3×

Romány Aleny Mornštajnové jsem četla v opačném pořadí, než v jakém vyšly, tedy nejprve Tiché roky a pak až Hanu, a musím říct, že to byla dobrá volba. Tiché roky se mi líbily a vychválila jsem je do nebes, ale Hana je pecka. Tady mám pocit, že nejsou slova, která by tuto knihu dost vychválila a vyslovila jí patřičné uznání. Jsem nadšená. Ale zároveň trochu soucítím s autorkou, protože tohle bude opravdu těžké překonat. Bez ohledu na její mistrovství, o kterém jsem přesvědčená, je Hana tak kvalitní a zároveň čtivá kniha, že jen těžko napíše knihu ještě lepší. Ale přála bych Aleně Mornštajnové i nám čtenářům, abych se mýlila.

Román popisuje osudy židovské rodiny poznamenané druhou světovou válkou, což není právě moje oblíbené téma, ale přesto (nebo spíš právě proto, že i tak mě dokázal strhnout) mě nadchl. Je čtivý, má spád, nechybí překvapivá odhalení a nečekané souvislosti. Děj je zasazen do let 1933 až 1964, ale Mornštajnová ho vypráví retrospektivně, takže začíná v roce 1953 příběhem Miry, která jako jediná z rodiny přežije epidemii tyfu a jíž se ujme její podivínská teta Hana.

Druhá část se nazývá Ti přede mnou, odehrává se v letech 1933 až 1945 a je v ní krásně vystiženo, jak plíživě a nenápadně dorazila válka do malého českého města a jak se z kdysi vážené židovské rodiny stali vyděděnci, se kterými se na ulici každý bál zastavit. Stejně tak je tam popsáno, jak dlouho nemohli uvěřit, co se chystá, nechtěli opustit dobrovolně domov, až najednou bylo pozdě. A to vše, tahle vážná témata, se prolíná s každodenními zážitky z dospívání dvou dívek, Miřiny maminky a její sestry Hany. Tato část příběhu pro mne byla nejzajímavější, každý ví, jaké hrůzy se odehrávaly za války v koncentračních táborech, ale vcítit se do myšlenek Židů před válkou a pak i před odchodem do transportu je velice silný zážitek.

Třetí část se věnuje životnímu příběhu Hany, po které se celý román jmenuje, a to od jejího nástupu v roce 1942 do transportu. Podle očekávání se jedná o neveselé čtení popisující, jak se z krásné a veselé mladé dívky stala troska, až téměř živoucí mrtvola, neschopná jít v životě dál, která zůstala poznamenaná hrůzami života v koncentračním táboře. Nicméně v této části románu dochází k zajímavému propojení informací z předchozích částí knihy s těmi, které jsou právě sdělovány, a čtenář několikrát zažije doslova „wow“ efekt.

Výsledný dojem je ohromující a člověk knihu zavírá s pocitem, že „to tedy bylo něco“. Jak jsem řekla už v úvodu, všechna slova jsou málo, žádná nemohou román Hana dost vyzdvihnout. Prostě si ho musíte přečíst!