Recenze Láska v knihkupectví

Jakmile objevím knihu z nakladatelství romantické literatury Sofa books, hned si ji musím pořídit a co nejrychleji přečíst. Ten, kdo tam vybírá knihy k vydání, je zjevně naladěn na stejnou notu jako já, takže jsem ani tentokrát nesáhla vedle.

Láska v knihkupectví volně navazuje na román Knihkupectví u osamělých srdcí, který také vřele doporučuji k přečtení. Ale pokud jste to ještě neudělali, tak to vůbec nevadí, protože ho nepotřebujete znát, abyste si užili příběh Verity, která je v něm zmíněna jen okrajově jako jedna z vedlejších postav.

Verity Love a Johnny True nejsou úplně typickými adepty na lásku. Ani jeden netouží po opravdovém vztahu, i když jejich důvody jsou různé. Ona je introvert, který žije ve světě knih (nejraději má román Pýcha a předsudek, a když si neví v životě rady, obvykle se sama sebe ptá, jak by se zachovala Elizabeth Bennetová), a potřebuje se večer po práci uchýlit do ticha. Po předchozí zkušenosti získala dojem, že to jí v žádném vztahu nebude dopřáno, a tak se rozhodla zůstat navěky single. On je krásný a úspěšný muž na prahu čtyřicítky přesvědčený, že svoji životní lásku již potkal. A nemíní se jí vzdát, přestože ona už je 10 let vdaná za někoho jiného a jejich vztah je pouze platonický. Má dojem, že ji musí milovat navždy, a proto nestojí o žádnou jinou.

Čtenář(ka) hltající pravidelně podobné příběhy jistě tuší, co se stane, když se ti dva potkají a domluví se, že budou předstírat vztah, aby měli v létě s kým navštěvovat společenské akce. Přesto není příběh plný klišé, ale spíš naopak. Zejména Johnny se svým zatvrzelým názorem, že lásku potká člověk v životě jen jednu, je velmi netypickým mužským hrdinou. Jeho oddanost ho šlechtí, ale zároveň z něj dělá trochu blbce bez ohledu na to, jak je jinak profesně úspěšný a bohatý. A to mě na něm hodně bavilo. Včetně toho, že ve chvíli, kdy jsem myslela, že teď už musí prohlédnout, to zase neudělal. A tak to v tomto případě musela být žena, kdo sebral odvahu a udělal rozhodující krok – což je poměrně typické pro dnešní dobu.

Milovníci Jane Austenové stejně jako já poznají a ocení, že každá kapitola začíná citátem z Pýchy a předsudku, čímž autorka jasně naznačuje, kde čerpala inspiraci pro svoji vlastní tvorbu. Stejně tak lze v postavách Verity a Johnna najít jistou analogii s Elizabeth a Darcym. Kniha je prostě lahůdka, kterou musí každý milovník romantické literatury okusit.