Nutriční kompas - Bestsellerový průvodce světem zdravého stravování

Kast Bas

Když vědecký novinář Bas Kast krátce po čtyřicítce zkolaboval, stanul tváří v tvář otázce: Zničil si nevhodnými potravinami zdraví? Pustil se proto do mnohaletého výzkumu zdravého stravování, jehož výsledkem je Nutriční kompas – průvodce nejdůležitějšími poznatky o ideální skladbě jídelníčku. Dozvíte se, které potraviny dokáží omladit, co jedí dlouhověké národy, co organismu vůbec neprospívá a mnoho dalšího.
Když vědecký novinář Bas Kast krátce po čtyřicítce zkolaboval, stanul tváří v tvář otázce: Zničil si nevhodnými potravinami zdraví? Pustil se proto do mnohaletého výzkumu zdravého stravování, jehož výsledkem je Nutriční kompas – průvodce … číst dále
Osobně v Praze:středa 27.11.
Přepravní společností:čtvrtek 28.11.
PPL - MAX 35 kg: 129 Kč
Osobní odběr Praha 8 : 10,00 Kč
Zásilkovna - MAX 10 kg: 69,00 Kč
Česká pošta - Balík Na poštu - MAX 30 kg: 79,00 Kč
Česká pošta - Balík Do balíkovny - MAX 30 kg: 69,00 Kč
Osobní odběr Praha 8 - Vánočně zabaleno: 99,00 Kč
Osobní odběr Praha 8 - Vánočně zabaleno - Pro děti: 99,00 Kč
Kód0483102
NakladatelstvíXYZ
Počet stran280
EAN9788075974969
PN8.10.2019
Běžná cena s DPH 349 Kč
Ušetříte 67 Kč
282 Kč

Bas Kast: Nutriční kompas

Nejsem vášnivá dietářka ani nevyhledávám podobné knihy o zdravé stravě, tahle se mi dostala do rukou spíš omylem, takže nemohu s ničím srovnávat. Myslela jsem, že to bude návod, jak se zdravěji stravovat, zaujalo mě hlavní téma, kterým je zdravé stárnutí. Proto mě překvapilo, když jsem zjistila, že se jedná o poměrně odborný text, kde je obsáhlý poznámkový aparát plný odkazů na různé odborné studie, které autor přečetl a nastudoval. A jejich závěry pak dává dohromady a tvoří z nich závěry vlastní.

Je zajímavé, jak vážně Bas Kast přistoupil ke změně svého jídelníčku, když začal mít problémy se srdcem. Místo aby šel k lékaři, rozhodl se pro samostudium, které se mu za prvé vyplatilo, protože už nepociťuje příznaky svých dřívějších problémů, a za druhé mu vydalo dost materiálu, aby mohl napsat knihu o stravování.

Jak jsem již zmínila, nemám moc s čím srovnávat, ale mám dojem, že kriticky hodnotí všechny dosavadní přístupy a snaží se o vytvoření přístupu vlastního a nového. Sám ale přiznává, že ne každému lidskému typu vyhovuje to samé, pokud potřebuje zhubnout. Tam je podle autora třeba vyzkoušet, co na konkrétního člověka bude zabírat. Nicméně obecné pravidlo, které se mi líbí a které mně samotné opravdu funguje, zní: Časově omezená konzumace jídla je nejjednodušší a nejúčinnější způsob půstu.

Každopádně Nutriční kompas není kniha o hubnutí, nepřináší rychlý efekt ani žádný zaručený návod. Je to kniha vysvětlující, proč bychom se měli stravovat lépe a jaké vybírat potraviny, abychom si snížili riziko úmrtí a dožili se vyššího věku ve zdraví. Radí, co je dobré jako prevence proti srdečním chorobám, různým druhům rakoviny i tzv. „stařecké“ cukrovce, a čemu bychom se naopak měli vyhnout a rovnou si to z jídelníčku škrtnout. Přičemž právě zdůvodnění těchto názorů tvoří podstatnou část textu.

Autor říká, že mu to trvalo několik let, než zjistil, co má jíst (a proč), a že to byla dlouhá cesta. My máme tu výhodu, že nám stačí přečíst jen tuto jednu knihu, abychom se dozvěděli to samé, co on dlouho studoval, a mohli to aplikovat v praxi. Čtení je to rozhodně zajímavé a musím se přiznat, že na spoustu surovin mě při něm přešla chuť a už jsem je do pusy nevzala. Ono je totiž mnohem působivější si přečíst, o kolik let vám konzumace dané potraviny zkracuje živit – i když jste do té doby samozřejmě věděli, že například hranolky jsou nezdravé.

Bas Kast boří i mýty ohledně vhodnosti některých uznávaných diet a potravin, přináší například pro mne zcela nový pohled na mléko nebo maso. Je to zkrátka velice zajímavé počtení, ale nečekejte od něho návod, co máte jíst, nebo snad dokonce konkrétní jídelníček. Kniha obsahuje shrnutí autorových zjištění a poznatků, na základě kterých si má každý utvořit svůj vlastní názor a zvolit si svoji vlastní stravovací cestu.

Ten, kdo ráno, hned jakmile vstane, necítí hlad, by do sebe neměl nutně cpát snídani, protože je to údajně „nejdůležitější jídlo dne“.